Trochę o przesądach

Wśród spotykanych niekiedy opini o wdrażaniu systemów zarządzania jakością w jednostkach możemy spotkać się z wypowiedziami:

System zarządzania jakością powoduje nadmierną biurokratyzację (duża liczba procedur, formularzy) - przebieg procesów opisany w procedurach mija się z rzeczywistością, jest uciążeniem dla pracowników i organizacji.

Tymczasem norma 9001:2009 nie nakłada na instytucje obowiązku opracowania dla każdego procesu odrębnej procedury, formularzy. To, iż w danej instytucji funkcjonuje nadmierna liczba dokumentów, jest raczej wynikiem niewłaściwego wdrożenia systemu zarządzania jakością (niekiedy nie stawiania pytań: w jakim konkretnym celu ma być opracowana dana procedura? co konkretnie oznacza podpis osoby na danym formularzu? czemu ma służyć dany formularz? itd. lub też nie dokonania solidnego przeglądu procesów w celu zidentyfikowania dublujących się działań, uchwycenia podobieństw w ich realizacji). Wspomniana norma nakłada na instytucję opracowanie kilku procedur tzw. systemowych, w pozostałych przypadkach o liczbie dokumentów i zawartości  decyduje dana organizacja. Opracowanie procedury jest procesem trudnym dla osób w nim uczestniczących, powinny one w momencie kreowania przebiegu danego procesu  konkretnie odpowiedzieć sobie na pytanie: w jakim celu dany krok w procesie ma być realizowany?, kto powinien go wykonać?, czy nie spowalnia on przebiegu procesu?, na ile musi być on unormowany w tej procedurze? (jak szczegółowy ma być jego opis). Dobrym zwyczajem jest,  po napisaniu wersji wstępnej każdego dokumentu, "wczuć się w rolę osoby, która musi wg niego postępować").

 

Rożne spojrzenia na jakość

„Jakość to sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań.”

Edward Deming

„Jakość należy tworzyć, a nie kontrolować.”

Philip Crosby

„Jakość to to, co sprawia, że rzecz jest rzeczą, którą jest.”

Arystoteles

„Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę.”

Gucci

„Jakość naszego życia sprowadza się do jakości naszych związków z innymi ludźmi.”

Anthony Robbins

„Prawdziwa jakość jest określana przez odbiór Klienta.”

Masaaki Imai

„Jakość wielkiego poety jest wszędzie obecna, ale nigdzie wyraźnie widoczna.”

Edward Stachura

„Jakość naszego życia zależy od lekcji i nauki jaką wyciągamy z doświadczeń.”